اخیراً بروزرسانیهایی از جانب گوگل صورت گرفته تا ارزیابی محتوا های اینترنتی، کیفی تر و دقیق تر انجام شود .
در این بروزرسانیها دستورالعملهایی برای ارزیابی کیفیت محتواها تعیینشده تا موتور جستجو گوگل بهترین صفحات را تشخیص و در نتایج خود نشان دهند.
E-E-A-T چیست؟
اختصار “E-E-A-T” به معنای (Experience تجربه)، (Expertise تخصص)، (Authoritativeness اعتبار) و (Trustworthiness اعتماد) است. در واقع گوگل هر محتوا را بر اساس این 4 پارامتر کیفی بررسی می کند.
توجه داشته باشید که E-E-A-T الگوریتمی برای رتبهبندی نتایج گوگل نیست، بلکه یک قسمت از معیار ارزیابی کیفیت محتوا است که توسط افرادی به نام “ارزیابان کیفیت” تولید شده تا برای ارزیابی تخصصی خالقان محتوا مورد استفاده قرار بگیرد.
چرا E-E-A-T مهم است؟
با در نظر گرفتن مفهوم “تجربه “ در کلمه “E” میتوانیم به این نکته اشاره کرد که گوگل ارزش زیادی برای تجربه واقعی تولیدکنندگان محتوا قائل شده است.
با در نظر گرفتن این نکته گوگل به صفحاتی ارزش میدهد که نویسنده موضوع کلی آن محتوا را درک کرده و تجربه واقعی در مورد آن داشته باشد و بعد درباره آن محصول یا خدمات مطلب خود را بنویسد.
به طور مثال اگر شما میخواهید نقدی در مورد گوشی آیفون بنویسید، باید از آن گوشی استفاده کرده باشید یا اگر میخواهید نقدی در مورد مکان های دیدنی اصفهان بنویسید باید از آن مکان ها بازدید کرده باشید.
گوگل دستور العمل های جدیدی برای ارزیابی و تشخیص میزان تجربه تولیدکنندگان محتوا تعیین کرده است.
مثلاً : “خالقان محتوا باید تجربه کافی در مورد موضوعی که مدنظرشان هست داشته باشند و سپس اقدام به تولید محتوا کنند. بسیاری از صفحات معتبر و هدفمند گوگل توسط افرادی که تجربه شخصی فراوانی دارند نوشته میشوند.
به طور مثال شما به کدام یک از این نقد ها اعتماد میکنید:
نقد شخصی که از محصول استفاده نکرده و فقط در مورد آن نوشته یا به نقد فردی که تجربه زیادی در استفاده از محصول دارد و سپس در مورد آن نوشته است. قطعا همگان به نقد نفر دوم بیشتر اعتماد می کنند.
بهغیراز تجربه یکی دیگر از عواملی که گوگل بر روی آن بسیار تأکید کرده، بحث “اعتماد” است.
برای درک بهتر نحوه قرارگیری اعتماد در مرکز تجربه، تخصص و اعتبار، به نمودار زیر توجه کنید.
در این نمودار گوگل به صورت شفاف گفته که اعتماد مهمترین جز E-E-A-T است. “که اگر صفحات درزمینهٔ اعتماد ضعیف عمل کرده باشند E-E-A-T پایینی میگیرند و فرقی هم نمیکند که چقدر در دیگر زمینه های مانند تجربه، تخصص و اعتبار خوب عمل کرده باشند “
چگونه ارزیابان کیفیت گوگل E-E-A-T را ارزیابی میکنند:
ارزیابان کیفیت محتوا در گوگل دستورالعملهایی را برای ارزیابی E-E-A-T دارند که پس از بررسی محتوای شما را در یکی از این سطوح قرار خواهند داد.
1. پایینترین سطح E-E-A-T
در این دستورالعمل ارزیابی کیفیت محتوا اینگونه است که:
“اگر محتوای یک صفحه به حدی پایین باشد که مردم نتوانند از مطالب آن صفحه استفاده کنند یا محتوا آنقدر ضعیف باشد که به درد استفاده در زندگی واقعی نخورد، E-E-A-T آن صفحه در پایینترین سطح است و این نوع صفحات را به عنوان “ناقص تخصص” و “ناقص اعتماد” تلقی میکنند و پایین ترین امتیاز را میگیرد. یا اگر وب سایت یا ناشر مقاله در بین مردم شهرت بدی داشته باشد، آن صفحه از وب سایت از نظر مردم “ناقص اعتماد” تلقی میشود.
2. کمبود در E-E-A-T
در این بخش مواردی برای شما مثال زده شده تا درک کنید که چگونه ارزیابان کیفیت هنگام ارزیابی سطح پایین E-E-A-T آنها را تشخیص میدهند:
در اینجا صفحاتی را برای شما مثال زدیم که به خاطر نداشتن تجربه کافی یا بی هدف بودن موضوعاتشان، سطح پایینی از E-E-A-T را دریافت کردهاند. مثلاً:
– خالق محتوا از تجربه کافی برخوردار نیست، مثل ناشری که نقدی در مورد غذاهای یک رستوران مینویسد در صورتی که هرگز از غذا های آن رستوران نخورده است.
– خالق محتوا از تخصص کافی برخوردار نیست، به طور مثال یک فرد در مورد نحوه اصولی پرش خلیجی یک مقاله مینویسد ولی هیچ تخصصی درزمینهٔ این رشته ورزشی ندارد.
– وبسایت یا خالق محتوا مرجع معتبر برای صفحات خود ارائه نمیدهند، مثل دانلود فرمهای مالیاتی از طریق یک وبسایت آشپزی.
– صفحه یا وبسایت قابلاعتماد نیست، مثل یک صفحه خرید با حداقل اطلاعات خدماتی برای مشتریان.
و همچنین، گوگل به این مورد اشاره کرده است که شهرت داشتن وبسایت شما کمبود E-E-A-T صفحات را جبران نمیکند و مطالب صفحات باید طبق استاندارها و هدفمند تولید شوند.
3. سطح بالای از E-E-A-T
در این بخش گوگل دستورالعمل و معیارهایی را برای ارزیابی کیفیت مطالب وبسایت ها برای دستیابی به سطح بالای E-E-A-T ارائه کرده است.
گوگل در مورد نحوه نشان دادن تجربه کاربران میگویید:
“صفحاتی که E-E-A-T بالایی دارند قابل اعتماد هستند. در این صفحات پرداختن به تجربه در هر موضوعی ارزشمند است. در این صفحات موضوعات به صورتی ارائه شده تا مردم هم بتوانند تجربیاتشان را به اشتراک بگذارند. از گرفتن کامنت، نظرسنجی، انتقادات تا به اشتراکگذاری تجربه کاربران، همگی عواملی هستند که باعث میشود صفحات سایت شما کیفیت بالایی ازنظر تجربه دریافت کند.”
WPML یکی از معروفترین و پرکاربردترین افزونههای چندزبانهسازی وردپرس است. این افزونه مناسب برای سایتهای بزرگ و حرفهای است که نیاز به کنترل کامل روی ترجمهها دارند. اگرچه نیازمند دانش اولیهای برای پیکربندی است، اما پس از تنظیم اولیه، یک سیستم جامع برای مدیریت زبانها ارائه میدهد. یکی از نقاط قوت این افزونه، پشتیبانی گسترده و مستندات کامل است. برای افرادی که ترجیح میدهند همه چیز را دقیق و سفارشی مدیریت کنند، WPML انتخابی عالی است، اما رایگان نیست و باید نسخه پولی آن را خریداری کنید.
4. سطح بسیار بالای از E-E-A-T
در دستورالعملهای ارزیابی کیفیت محتوا گوگل معیارهایی وجود دارد تا به بالاترین سطح E-E-A-T دستیابید:
“E-E-A-T بسیار بالا، از صفحات با امتیاز بالا، نشئت میگیرد. یک وبسایت یا خالق محتوا که منبع اختصاصی برای یک موضوع است، E-E-A-T بسیار بالایی دارد.
خالق محتوا باتجربه فراوان ممکن است برای موضوعاتی که تجربه عامل اصلی اعتماد باشد، E-E-A-T بسیار بالایی دریافت کند.
داشتن سطح بالا از تخصص میتواند در ارزیابی E-E-A-T تأثیرگذار باشد. خالقان محتوایی که E-E-A-T بالایی دارند بهترین منبع جذب اعتماد کاربران در اینترنت محسوب میشوند.”
E-E-A-T و محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی (AI)
تجربه به مفهوم E-E-A-T اضافهشده و هوش مصنوعی (AI) نمیتواند محتوا هایی مناسب با تجربه تولید کند. با این حال گوگل در حال تحقیق و بررسی در مورد این مسئله(استفاده از هوش مصنوعی در تولید محتوا) است ولی هنوز به یک سیاست نهایی نرسیده است.
تا اینجا ما میدانیم که گوگل توصیه کرده است که محتوا های تولیدشده توسط هوش مصنوعی قبل از انتشار باید توسط یک انسان ویراست و بررسی شود. و همچنین گوگل در راهنمایی های خود در مورد استفاده از محتوا تولیدشده توسط هوش مصنوعی میگوید.
“استفاده مناسب از هوش مصنوعی یا اتوماسیون با دستورالعملهای ما در تضاد نیست.”
دنی سالیوان از گوگل تأیید کرده است که محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی بهطور ضروری با دستورالعملهای گوگل در تضاد نیست، تا زمانی که یک انسان آن را ویراست و بررسی کند و واقعیتپذیری مطالب را تجربه کند.
در نهایت باید گفت توجه به هر 4 معیار کیفی محتوا E-E-A-T و رعایت آنها در تولید محتوا بسیار حائز اهمیت بوده و در بهتر رتبه گرفتن محتوا بسیار موثر است .
ما در دانا مارکتینگ در تلاشیم تا بر پایه اصول E-E-A-T بهترین محتوا ها را از نظر کیفی برای شما تولید کنیم.