به طور کلی دیجیتال مارکتینگ به منظور برقراری ارتباط صحیح و اصولی با مشتریان است. در دنیای کنونی که بیش از پیش با تکنولوژی و دیجیتال آمیخته شده است، برقراری این ارتباط به صورت آنلاین و در بستر اینترنت، بهترین راه برای توسعه کسب و کار است. به خصوص استارت آپ ها و کسب و کار های کوچک، به برنامه دیجیتال مارکتینگ قویتری نیاز دارند تا بتوانند با پیاده سازی اصولی آن، ارتباطشان با مشتریان احتمالی را ارتقا دهند.
اگر شما یک استارت آپ دارید، یا میخواهید کسب و کار کوچکتان را توسعه دهید، باید به دنبال بهصرفه ترین و بهینهترین استراتژی دیجیتال مارکتینگ باشید، تا بتوانید محصول یا خدمتی که ارائه میدهید را پروموت کنید. یکی از اشتباهاتی که صاحبان کسب و کار های متوسط و کوچک میکنند، نادیده گرفتن اهمیت بازاریابی دیجیتال و دیجیتال مارکتینگ است. خیلی از این افراد ممکن است فکر کنند که استفاده از خدمات دیجیتال مارکتینگ و شروع بازاریابی، امری نیست که از ابتدا به آن نیاز داشته باشند و میخواهند پس از رسیدن به موفقیت جزئی و جایگاه قابل قبول به سراغ آن بروند. درحالیکه رسیدن به همان جایگاه و موفقیتی که در ذهن دارند، بدون داشتن یک برنامه دقیق بازاریابی دیجیتال، به مراتب سختتر خواهد بود.
در ادامه به برخی از مواردی پرداختیم که توجه به آنها میتواند اهمیت دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کار های کوچک را بیشتر نشان بدهد.
موارد اهمیت دیجیتال مارکتینگ:
نرخ تبدیل بالاتر
یکی از فواید دیجیتال مارکتینگ، افزایش نرخ تبدیل است. به طور ساده، نرخ تبدیل یعنی درصد کاربرانی که کاری که ما میخواهیم را انجام میدهند. این کار میتواند خرید از سایت، ثبت نام در خبرنامه، مطالعه یک مقاله، دانلود یک فایل و یا هر چیز دیگری باشد.
برای روشن شدن بیشتر موضوع، فرض کنید یک محصول شما روزانه ۱۰۰۰ بازدیدکننده دارد. اما از این تعداد حدود ۲۰ نفر، آن را خریداری میکنند. اینجا میگوییم که نرخ تبدیل کاربران برای این محصول، ۲ درصد بوده است. طبیعی است که هر سایتی باید به دنبال افزایش نرخ تبدیل کاربران خود در سراسر سایت باشد تا بتواند از پتانسیل کاربرانش بیشترین استفاده را داشته باشد.
با استفاده از دیجیتال مارکتینگ شما قادر خواهید بود تا علاوه بر افزایش بازدیدکنندگان سایتتان، درصد تبدیل آنها را نیز افزایش دهید. این کار به کمک استراتژیهای مختلف امکانپذیر خواهد بود، که مدیر سایت و یا آژانس دیجیتال مارکتینگ مسئول سایت، برنامه آن را مطابق با شرایط هر کسب و کار، تنظیم کرده و به اجرا درمیآورد.
رسیدن به مخاطب هدف
به عنوان مدیر کسب و کار و یا صاحب یک استارت آپ، شما باید مخاطبین هدفتان را تعیین کرده و سعی کنید حرفتان را به گوش آنها برسانید و محصولتان را به آنها نشان دهید.
فرض کنید محصول شما منحصرا برای یک جنسیت تولید میشود. اگر درصد عمده بازدیدکنندگانی که به سایت شما سر میزنند از جنس دیگر باشند، قطعا نتیجهای که به دنبال آن هستید را نخواهید گرفت. پس مهم است که جامعه هدفمان را بسنجیم و مطابق با نیاز آنان به تولید محتوا، تبلیغات و … بپردازیم.
استفاده از ابزارهای آنلاین مختلف که در مسیر بازاریابی دیجیتال بهکار گرفته میشود، این امر را بسیار ساده کرده است. یک استراتژی صحیح در زمان صحیح، میتواند صدای شما را دقیقا به گوش کسانی که میخواهید برساند. بازاریابی محتوایی، سئو و بهینه سازی سایت، ایمیل مارکتینگ، استفاده درست از شبکههای اجتماعی و … از جمله راههایی است که شما را در این راه یاری میکند.
بیشترین سود با کمترین هزینه
بهره گیری از قدرت شبکههای اجتماعی
با افزایش تعداد شبکه های اجتماعی مانند Facebook, Instagram, Twitter و … و همچنین سر به فلک کشیدن تعداد کاربران این شبکه ها، اهمیت استفاده اصولی و درست از آنها افزایش یافته است. کاری که یک شبکه اجتماعی میتواند برای یک کسب و کار بکند، باور نکردنی است. به کمک هوشمندی شبکههایی مثل اینستاگرام، میتوانید به راحتی محصول خود را به تعداد زیادی از کسانی که مشتاق آن هستند نشان بدهید. چه چیزی بهتر از این؟
رقابت با دیگر رقبا
از بزرگترین ویژگیهایی که دیجیتال مارکتینگ دارد، میتوان نرخ بازگشت سرمایه بالای آن را نام برد. وقتی شرکتهای بزرگی با صرف هزینههای هنگفت به تبلیغات میپردازند، بهرهگیری از راههایی که نرخ بازگشت سرمایه بالایی دارند، میتواند یک مزیت بزرگ باشد. بنابراین شما با استفاده از خدمات دیجیتال مارکیتنگ و بازاریابی دیجیتال، میتوانید خودتان را درکنار بزرگترین رقبا جا داده و در مقابل آنها حرفی برای گفتن داشته باشید. البته ناگفته نماند که موفقیت در این حوزه نیازمند استراتژی درست و اجرای دقیق آن خواهد بود.
دیجیتال مارکتینگ یک دنیای بزرگ است که هرکسی مطابق با نیاز خود میتواند از آن بهره ببرد. مواردی که مطرح شد، تنها برخی از فواید دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کار های کوچک بود. به نظر شما مهمترین ویژگی که به آن اشارهای نشد چیست؟ نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.
۲ پاسخ
مسیله اینجاست که اکثر کارایی که به اسم دیجیتال مارکتینگ میکنیم نتیجه ای نداره. نمیدونم چرا
دیجیتال مارکتینگ هم مثل هر فعالیت دیگهای باید مطابق اصول و هدفمند پیش بره. چه در تعیین استراتژی و چه در اجرای اون، نکات ریز و درشت زیادی هست که اگر به اونها توجه بشه قطعا نتیجه بخش خواهد بود.
از همراهیتون سپاسگزارم